Wielkie domy mody: Yves Saint Laurent
YSL to luksusowy dom mody, który założyli Yves Saint Laurent i jego partner Pierre Bergé. Firma zasłynęła promocją awangardowego stylu i kreacjami odzwierciedlającymi idee ruchu kontrkulturowego. Największe triumfy YSL święciło w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Dziś jako dom mody nie istnieje - marka należy do grupy Gucci.
Kreacje dla dojrzałych kobiet - nowy trend w świecie mody
Świat mody na wiele lat zapomniał o dojrzałych kobietach. Najwięksi kreatorzy prześcigali się w pomysłach na wizerunek, ale niemal zawsze chodziło o młodą dziewczynę, która dzięki odpowiedniemu strojowi i makijażowi miała stać się wzorem dla wszystkich pań pragnących uważać się za atrakcyjne. Dojrzale kobiety stanowią dziś jednak znaczną siłę i domagają się uwagi. Nie chcą rezygnować z ciekawego, intrygującego i szykownego wizerunku - kreatorzy wreszcie musieli je zauważyć. Na czele promocji nowego trendu stoi m. in. Helen Mirren.
Miał być dyplomatą (czego chciała jego matka) lub architektem (za tą profesją sam optował), ostatecznie założył dom mody, który stał się symbolem szyku, przepychu i luksusu. Nazwisko Christiana Diora jest dziś znane na całym świecie, marka, którą wykreował, stała się ikoną mody.
Moda dla dojrzałych: co nosić, czego unikać
Każdy nowy sezon to nowe propozycje projektantów i „kłus" przemysłu odzieżowego. Ludzie z branży chwalą się kreowaniem nowych trendów i przekonują do swoich wizji. Niektóre z nich są awangardowe, inne - klasyczne, jeszcze inne wręcz ponadczasowe, ale wszystkie - z nielicznymi wyjątkami - są zaprojektowane z myślą o młodych, chudych modelkach. Z tego powodu większość kobiet, wraz z wiekiem, spostrzega, że pozostaje im coraz mniejszy wybór stylów garderoby.
Old Ladies' Rebellion - moda dla dojrzałych
W świecie mody panuje pajdokracja, przynajmniej jeśli chodzi o rzesze odbiorców i prezenterki najnowszych trendów. Wiekowi bywają jedynie projektanci. Jest jednak szansa na zmianę takiego status quo - przykład stanowi 24-letnia Fanny Karst, francuska kreatorka mody, której stroje przeznaczone są dla pań dojrzałych.
W styczniu 2003 roku firma Ipsos przeprowadziła badanie na temat stylu ubierania się i stosunku do mody polskich kobiet. Z badań tych wynika, że dojrzałe Polki to albo „Tradycjonalistki” - kobiety poszukujące przede wszystkim niedrogich (bo ich dochody są dość niskie), ale dobrych jakościowo, klasycznych i eleganckich ubrań, albo „Spełnione” - noszące odzież wybranych marek, ceniące odmienność, jakość i elegancję.